רבי פנחס רוזובסקי
תאריך הילולא: י''ז טבת מקום קבורה: ליטא
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:tzadikdes

נולד ביום רביעי כ"א תמוז התר"ג בנשווין (בלארוס). בגיל 17 נשא לאישה את בת דודו ומייד לאחר החתונה נסע ללמוד בישיבת וולוז'ין.
ניכר במידת ענוה, תמימות, טוב לב ויראת שמים ובבקיאותו הגדולה בתלמוד הבבלי והירושלמי, בפוסקים, בהלכה, באגדה ובמדעים שונים, שלט בשפות: גרמנית, סורית, צרפתית, רומית ורוסית. פעמים צם בכדי לחסוך מעות לקניית ספרים, נהג לשתוק ושקד על לימוד התורה, עסק בחקר השפות עברית וארמית ובשנת ה'תרכ"ז החל לכהן כרב העיר פלנקא [סמוכה לסלונים] (בלארוס). ישב בביתו או בבית המדרש לעסוק בתורה ונדיר היה לראותו מטייל ברחובות העיר, חי בעוני ובדוחק אך עם זאת חילק ממשכורתו לעניי העיר. בשנה האחרונה לכהונתו כרב בפלנקא התרבו העניים בעיר ולמרות מצבו הדחוק ניכנס בחובות על מנת לסייע לבני קהילתו לקראת חג הפסח עד שבני ביתו היו רעבים לפת לחם. ר' פנחס הציע לאשתו למשכן את מעיל החורף היות ואינה זקוקה לו בחודשי הקיץ והרבנית משכנה את המעיל אצל אחת הנשים האמידות בעיר תמורת 25 רובל בכדי להשקיט את הרעבון בביתם.
בשנת ה'תרמ"ו לאחר שר' יצחק יעקב ריינס עזב את העיר שווינציאני השתדלו חכמי ווילנה בקרב ראשי הקהל ור' פנחס מונה כרב ואב"ד במקומו.
מעולם לא דיבר לרעה אף לא נגד מתנגדיו ויריביו, התייחס בכבוד לכל אחד מבני עדתו וכאשר אחד מידידיו הוכיחו על שהוא משפיל את עצמו ואינו נוהג נשיאותו ברמה, השיב כי אינו מרגיש יכולת להתנהג בנשיאות כי אינו יודע במה יתרומם, אלו מעשים טובים עשה יותר מאחרים ואת הידע הרב מלימודיו השיג לטובתו ולצורך נפשו.
השתתף בקונגרס הציוני השני ונבחר כחבר בוועדת התרבות, החינוך והספרות, נמנה בין מייסדי "המזרחי" ועודד את בניין ארץ ישראל על יסוד לימוד התורה וקיומה ועבודת האדמה. כתב ספרים רבים על התנ"ך, תלמוד, מדרש, דרשות ושו"ת אך היות וחי כל ימיו בדוחק ובצמצום לא הדפיסם ואין ידוע מקומם.
ביום שלישי ה'תרס"ד השיב את נשמתו ליוצרה.

דרכי גישה
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:waysdes

שווינציאן