חברי MyTzadikהרשמה חינם!
לצורך אימות אנושי יש לסמן
רבי אליהו מונטאלטו
תאריך הילולא: כ''ט שבט מקום קבורה: הולנד
דרכי גישה
אודרקרק על נהר האמסטל: בית החיים הפורטוגזי בסמוך לעיר אמסטרדם.
רחוב קרקסטראט 10.
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:ways
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:tzadi
אביו: אנטוניו.
אמו: קתרינה.
אשתו: חנה [ז'רונימה].
בניו: ר' יצחק, משה, רפאל.
אחיו: דייגו, פאולו, פדרו ופרנצ'סקו.
אחותו: איזבלה.
מתלמידיו: ר' יוסף שלמה דלמדיגו (בעל "נובלות חכמה"), ר' שאול הלוי מורטרה (בעל "גבעת שאול").

נולד בשנת ה'שכ"ז לערך בעיר קסטלו ברנקו (פורטוגל) למשפחת אנוסים, בכ"ג תשרי ה'שכ"ח עבר טקס הטבלה וניתן לו השם 'פליפה רודריגז דה קסטלו ברנקו'.
לאחר שלמד רפואה בעיר סלמנקה (ספרד) עסק ברפואה בעיר ליסבון (פורטוגל). נשא לאשה את בתו של מנואל דה-פונסקה מליסבון ונולדו להם תאומים שנפטרו זמן קצר לאחר לידתם. עבר לאיטליה והתגורר בעיר ליבורנו, התפרנס מעבודתו כרופא ולמד תורה יחד עם דניאל פרנקו שנתפס על ידי האינקוויזיציה הפורטוגזית והועלה על המוקד.
בשנת ה'שס"ו לערך נדד לבלגיה והולנד ובהגיעו לעיר פריז (צרפת) הוזמן לבית המלוכה לטפל בבת לווייתה של מלכת צרפת [לאונורה גליגאי]. לאחר שהטיפול הצליח הוצע לו להישאר כרופא בחצר המלכות אולם מלך צרפת גירש אותו מפריז בטענה כי הינו יהודי בהסתר.
בשובו לאיטליה מונה לפרופסור בפקולטה לרפואה של פיזה. בתחילת שנת ה'שס"ח עזב בחשאי את פיזה, שב ליהדות ועבר להתגורר בוונציה (איטליה). שינה את שמו הלטיני ל'פילוטיאוס' ואימץ את השם העברי 'אליהו' ואף אשתו שינתה את שמה ל'רחל'.
סירב לשמש כרופאו של הדוכס הגדול פרדיננד וכן להצעות עבודה באוניברסיטאות שונות ברחבי איטליה – בולוניה, מסינה ופיזה והעדיף לשקוד על לימוד התורה, נודע בבקיאותו בש"ס [ששה סדרים] ופוסקים, כתב ספרים בתחום הרפואה, ביאורים על התורה ואף נותר בכתב ידו פסק הלכה לפיו התיר לרופא נסיעה בכרכרה לרפא חולים ביום השבת. נבחר על ידי הקהילה היהודית להתמודד בויכוח שנערך באוניברסיטת פדובה עם נזיר דומיניקני שהסתיים בעזיבתו של הנזיר שנותר נבוך ומבויש על כי טיעוניו היו לשווא. זמן קצר לאחר מכן קיבל הזמנה מארמון המלוכה בצרפת לשמש כרופא האישי של המלכה. לאחר שהסכימו לכל התנאים שהעמיד [לקבל רשות מהאפיפיור להתגורר בצרפת כיהודי, להביא עמו לפריז עוד 10 יהודים שאחד מהם יהיה שוחט ולא לעבוד בימי שבת], עבר בסוף שנת ה'שע"ב יחד עם תלמידו (ר' שאול הלוי מורטרה) להתגורר בעיר פריז וקיבל כתב מינוי רשמי כ'יועץ ורופא לחצר המלכותית'. סייע לאנוסים בצרפת וניסה לשכנע אנוסים לשוב ליהדותם. בשנת ה'שע"ה הקדיש את ספרו "ארכיפתלוגיה" למלכת צרפת.
בשנת ה'שע"ו ליווה את משפחת המלוכה הצרפתית במסעה לספרד להשיא את הנסיך [לואי השלושה עשר] עם נסיכת ספרד ופורטוגל [אנה] ואת הנסיכה [איזבלה] לנסיך ספרד [פיליפ]. כאשר הגיעו לעיר טור (צרפת) בשובם חזרה לצרפת חלה, ציווה שיקברו אותו באמסטרדם בה התגוררו בניו והשיב את נשמתו ליוצרה. בהתאם להוראת המלכה חנטו אותו ור' שאול לוי מורטרה הביאו לקבורה באמסטרדם.
מספריו:
•    אופטיקה
•    ארכיפתלוגיה
•    כלילת יופי