חברי MyTzadikהרשמה חינם!
לצורך אימות אנושי יש לסמן
המקובל רבי יצחק אבוהב [השלישי] - דה פונסיקה
תאריך הילולא: כ''ז אדר ב' מקום קבורה: הולנד
דרכי גישה
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:way
אמסטרדם: בית החיים הפורטוגזי.
רחוב קרקסטראט 10
אודרקרק על נהר האמסטל
(בסמוך ציון זוגתו-אסתר).
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:tz
אביו: דוד.
אמו: איזבל.
אשתו: אסתר (בזיווג ראשון), שרה (בזיווג שני).
בנו: מזיווג ראשון – דוד.
בתו: מזיווג ראשון – יהודית (בעלה ר' דניאל בלילהוס).
סבא: יעקב (מצד אביו).
מוריו: המקובל רבי אברהם כהן דה-הירירה (בעל "שער השמים"), ר' יצחק עוזיאל.

נולד בי"ג שבט ה'שס"ה בקסטרו דייר (פורטוגל) למשפחת אנוסים והוסיף לשם משפחתו את שם משפחת אמו "דה פונסיקה" על מנת להבדילו מבן תקופתו – ר' יצחק בן מתתיהו אבוהב.
בגיל 7 ברח עם משפחתו לעיירה סן ז'אן דה לוז (צרפת) על מנת לשוב ליהדות באופן גלוי אולם בהגיעם לעיירה אביו נפטר ואמו החליטה לעבור לאמסטרדם (הולנד) בה התגוררו קרובי משפחה של בעלה.
למד אצל ר' יצחק עוזיאל, נודע כבקי בשפות שונות – יוונית, לטינית, ספרדית, עברית ופורטוגזית, בגיל 21 הוכתר בתואר "חכם" ובשנת ה'שצ"ט לערך מונה לדיין בבית הדין של שלושת קהילות יהודי אמסטרדם.
נשא לאשה את בתם של איזבל שרה ודיאגו דוד דיאס קווארידו.
בשנת ה'ת"ב עבר להתגורר בברזיל, נבחר לכהן כרב של קהילת היהודים בעיר רסיפה [בירת מדינת פרנמבוקו] והיה הרב הראשון ביבשת אמריקה. התפלל ומסר את דרשותיו בבית הכנסת הראשון ביבשת אמריקה "קהל צור ישראל" שהוקם בשנת ה'שצ"ו, דאג לייסד שני תלמודי תורה ובית עלמין ששרתו את הקהילה היהודית, לימד דקדוק עברי והשיב לשאלות הלכתיות שהופנו אליו. לאחר שהפורטוגזים כבשו את רסיפה נאלץ בח' שבט ה'תי"ד להימלט יחד עם הקהילה היהודית המקומית חזרה לאמסטרדם ומונה לרב הקהילה ולראש הישיבה באמסטרדם.
לאחר שזוגתו (אסתר) נפטרה בשנת ה'ת"ל לערך נשא לאשה את שרה.
התעמק בלימוד תורת הנסתר עם המקובל רבי אברהם כהן דה-הירירה. נודע כדרשן מוכשר, משורר ונגן נבל מיומן וחיבר פיוטים ותפילות. טען כי כל יהודי יזכה לעולם הבא, עודד את בניית בית הכנסת הפורטוגזי שנחנך בי' אב ה'תל"ה ודאג לביסוס ולרווחת הקהילה. אסף מאות ספרים בנושאים שונים: הלכה, קבלה, פרשנות למקרא, דקדוק, היסטוריה יהודית ואף ספרי שירה, היסטוריה וגיאוגרפיה ביוונית ובלטינית. תירגם את שני ספרי מורו ["בית א-לקים" ו"שער השמים"] מספרדית לעברית, כתב חידושים על מסכת קידושין וביאור לתורה בספרדית.
בשנת ה'תנ"א לערך נפטרה זוגתו (שרה) ונטמנה בבית החיים באמסטרדם.
ביום שבת שנת ה'תנ"ג השיב את נשמתו ליוצרה.
מספריו:
•    נשמת חיים