חברי MyTzadikהרשמה חינם!
לצורך אימות אנושי יש לסמן
לאה אמנו
תאריך הילולא: לא ידוע מקום קבורה: ישראל
דרכי גישה
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:waysdes

חברון: מערת המכפלה.
(במקום גם הציונים של אדם וחוה, אברהם אבינו, יצחק אבינו, יעקב אבינו, רבקה אמנו, ושרה אמנו).

fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:tzadikdes

אביה: לבן.
אמא: עדינה.
בעלה: יעקב אבינו.
בניה: ראובן, שמעון, לוי, יהודה, יששכר וזבולון.
בתה: דינה.
אחותה: רחל.
סבא: בתואל (מצד אביה).

'אין קורין אמהות אלא לארבע' (תלמוד בבלי ברכות ט"ז/ב') – שרה, רבקה, רחל ולאה.
היתה בתו הבכירה של לבן והיו עיניה רכות, שהייתה סבורה לעלות בגורלו של עשו ובוכה. הכל היו אומרים שני בנים לרבקה ושתי בנות ללבן הגדולה לגדול והקטנה לקטן. 'היתה יושבת על פרשת דרכים... והיתה בוכה עד שנשרו ריסי עיניה' (תלמוד בבלי בבא בתרא קכ"ג/א'), 'היתה בוכה ואומרת יהי רצון שלא אפול בגורלו של רשע... ביטלה את הגזרה ולא עוד אלא שקדמה לאחותה' (בראשית רבה פרשה ע'/ט"ז). 'רחל ולאה נישאו בנות 22 שהיו תאומות' (סדר עולם רבא ב'). אביה השיא אותה ליעקב במרמה במקום רחל ובכדי שלא ירגיש בדבר נתן את זלפה שפחתו הקטנה להיות לה לשפחה. 'כל ההוא ליליא הוה צווח [קורא] לה רחל והיא עניא ליה. בצפרא [בבוקר] והנה היא לאה אמר לה מה רמייתא בת רמאה לאו בליליא הוה קרינא [קראתי לך] רחל ואת ענית לי. אמרה ליה אית ספר דלית ליה תלמידים [יש מורה בלי תלמידים] לא כך היה צווח [קורא] לך אבוך עשו ואת עני ליה [ואתה ענית לו]' (בראשית רבה פרשה ע'/י"ט). 'מתוך הדברים האלה שהוכיחה אותו התחיל שונאה' (מדרש אגדת בראשית מ"ט).
"וירא ה' כי-שנואה לאה ויפתח את-רחמה" (בראשית כ"ט/ל"א), 'מכאן שהיתה לאה עקרה' (פסיקתא דרב כהנא פסקא כ'/ו'). 'כיון שראה אבינו יעקב מעשים שרימה לאה באחותה נתן דעתו לגרשה וכיון שפקדה הקדוש ברוך הוא בבנים אמר לאמן של אלו אני מגרש' (בראשית רבה פרשה ע"א/ב').
לאחר שילדה 4 בנים וראתה כי עמדה מלידת, נתנה את זלפה ליעקב לאשה וקראה את שמות הבנים שנולדו ממנה גד ואשר.
הייתה מתאווה ומחזרת להרבות שבטים, על-כן זכתה להוליד 6 מהשבטים.
לאה שהייתה נביאה ידעה כי יהיו 12 שבטים מיעקב אשר יבנו את בית ישראל. אחר לידת זבולון שוב התעברה ולא רצתה שרחל אחותה תהא כאחת השפחות, לכן התפללה ונהפך לנקבה "...ותקרא את-שמה דינה" (בראשית ל'/כ"א).
'מיום שברא הקדוש ברוך הוא את עולמו לא היה אדם שהודה להקדוש ברוך הוא עד שבאתה לאה והודתו' (תלמוד בבלי ברכות ז'/ב').
'רחל מתה בת 37 שנה ולאה לא עברה על 44 שנה... ובו בפרק מתה לאה' (סדר עולם רבא ב').
'כל מעשה לאה בהסתר הם ולכן לא נזכר מיתתה בתורה כמיתת רחל' (זוהר).
'הסדר שהם שוכבים במערת המכפלה נשים על יד נשים וגברים על יד גברים מקודם אדם וחוה סמוכה לו שרה אצל חוה ואברהם אצל שרה יצחק סמוך לאברהם ורבקה סמוכה ליצחק... יעקב סמוך ללאה' (זוהר).

התמונה באדיבות הרב בצלאל שוץ