חברי MyTzadikהרשמה חינם!
לצורך אימות אנושי יש לסמן
אליהו הנביא
תאריך הילולא: לא ידוע מקום קבורה: לא ידוע
דרכי גישה
מערת אליהו הנביא בחיפה אינה מערת קבורתו!
שעות פתיחה של המערה:
ימים ראשון-חמישי
22:00 - 07:00
יום שישי [שעון קיץ]
15:00 - 07:00
שבתות וחגי ישראל: סגור!
אביו: ירוחם.
אחיו: זכרי ויערשיה.
מורו: אחיה השילוני.
מתלמידיו: אלישע הנביא, יונה הנביא, מיכה הנביא, עובדיה הנביא.

'אליהו משל מי רבי אליעזר אמר משל בנימין' (בראשית רבה פרשה ע"א/ט') אולם לדעה אחרת 'שבטו של גד שאליהו זכור לטוב עומד ממנו' (מדרש שוחר טוב צ'/ג') ודעה נוספת 'אליהו הנביא מבית אהרן' (מדרש שוחר טוב).
'אליהו ירושלמי היה ומיושבי לשכת הגזית' (שמות רבה פרשה מ'/ד'). "איש בעל שער ואזור עור אזור במתניו" [מצודת דוד] – 'מגודל בשער הרבה וחגור הוא בחגורה של עור' (מלכים ב' א'/ח'). 'היו מלעיגים ומשחקים עליו הרי מסלסל קווצותיו שכן שמו איש בעל שער' (פסיקתא רבתי כ"ו/ט"ו).
מכונה גם "אליהו התשבי" ו"אליהו הגלעדי" על שם עירו תשב שבגלעד.
'אמר רבי יהודה בר אלעאי אפילו נרות אפילו פתילות היה אליהו מעביר ממקום למקום כדי שלא יטריח לכל בריה' (שיר השירים רבה פרשה ב'/ה').
'היה מתאנח על כבודו של הקדוש ברוך הוא ועל כבודן של ישראל... בכל דור ודור שהיה אליהו מוצא בני אדם צדיקים מיד היה מגפפן ומחבקן ומנשקן ומברך ומשבח ומרומם ומגדל ומקדש לשמו של הקדוש ברוך הוא' (תנא דבי אליהו רבה פרק ה').
"ויאמר אליהו התשבי מתושבי גלעד אל-אחאב חי י-הוה א-להי ישראל אשר עמדתי לפניו אם-יהיה השנים האלה טל ומטר, כי אם-לפי דברי; ויהי דבר י-הוה אליו לאמר; לך מזה ופנית לך קדמה, ונסתרת בנחל כרית אשר על-פני הירדן; והיה מהנחל תשתה, ואת-הערבים צויתי לכלכלך שם" (מלכים א' י"ז/א' – ד'), 'ומהיכן היו מביאין לו לחם ובשר בבקר ולחם ובשר בערב משולחנו של יהושפט' (במדבר רבה פרשה כ"ג/ט').
"ויהי דבר י-הוה אליו לאמר; קום לך צרפתה אשר לצידון וישבת שם, הנה צויתי שם אשה אלמנה לכלכלך; ויקם וילך צרפתה ויבא אל-פתח העיר והנה-שם אשה אלמנה מקוששת עצים, ויקרא אליה ויאמר קחי-נא לי מעט-מים בכלי ואשתה... לקחי-נא לי פת-לחם בידך;... כה אמר י-הוה א-להי ישראל כד הקמח לא תכלה וצפחת השמן לא תחסר, עד יום תן י-הוה גשם על-פני האדמה; ויהי אחר הדברים האלה חלה בן-האשה בעלת הבית, ויהי חליו חזק מאד עד אשר לא-נותרה-בו נשמה" (מלכים א' י"ז/ח' – י"ז). 'בעא רחמי למיתן ליה אקלידא דתחיית המתים אמרי ליה [ביקש אליהו רחמים למסור לו מפתח של תחיית המתים אמרו לו] שלש מפתחות לא נמסרו לשליח... אייתי הא ושקיל האי [הבא מפתח של גשמים שבידך וקבל מפתח תחיית המתים]' (תלמוד בבלי סנהדרין קי"ג/א'), "וישמע י-הוה בקול אליהו, ותשב נפש-הילד על-קרבו ויחי" (מלכים א' י"ז/כ"ב).
לאחר 3 שנות בצורת "...ודבר י-הוה היה אל-אליהו... לך הראה אל-אחאב ואתנה מטר על-פני האדמה" (מלכים א' י"ח/א') פגש את עובדיה הנביא וציווה אותו להודיע לאחאב על בואו. כאשר פגש את אחאב ציווה עליו "ועתה שלח קבץ אלי את-כל-ישראל אל-הר הכרמל, ואת-נביאי הבעל ארבע-מאות וחמשים ונביאי האשרה ארבע מאות אכלי שלחן איזבל;... ויאמר אליהו אל-העם אני נותרתי נביא לי-הוה לבדי, ונביאי הבעל ארבע-מאות וחמישים איש; ויתנו לנו שנים פרים ויבחרו להם הפר האחד וינתחהו וישימו על-העצים ואש לא ישימו, ואני אעשה את-הפר האחד ונתתי על-העצים ואש לא אשים; וקראתם בשם אלהיכם ואני אקרא בשם י-הוה והיה הא-להים אשר-יענה באש הוא הא-להים;... ויהי בצהרים ויהתל בהם אליהו;... וירפא את-מזבח י-הוה ההרוס; ויקח אליהו שתים עשרה אבנים כמספר שבטי בני-יעקב... ויעש תעלה כבית סאתים זרע סביב למזבח; ויערך את-העצים וינתח את-הפר וישם על-העצים; ויאמר מלאו ארבעה כדים מים ויצקו על-העלה ועל-העצים ויאמר שנו וישנו ויאמר שלשו וישלשו;... ויהי בעלות המנחה ויגש אליהו הנביא ויאמר י-הוה א-להי אברהם יצחק וישראל היום יודע כי-אתה א-להים בישראל ואני עבדך, ובדברך עשיתי את כל-הדברים האלה; ענני י-הוה ענני וידעו העם הזה כי-אתה י-הוה הא-להים... ותפל אש י-הוה ותאכל את-העלה ואת-העצים ואת-האבנים ואת-העפר, ואת-המים אשר-בתעלה לחכה" (מלכים א' י"ח/י"ט – ל"ח). 'אליהו לא נענה אלא בתפילת המנחה' (תלמוד בבלי ברכות ו'/ב'). "ויאמר אליהו להם תפשו את-נביאי הבעל איש אל-ימלט מהם ויתפשום, ויורידם אליהו אל-נחל קישון וישחטם שם" (מלכים א' י"ח/מ'). "...ואליהו עלה אל-ראש הכרמל... ויאמר אל-נערו עלה-נא הבט דרך-ים ויעל ויבט ויאמר אין מאומה, ויאמר שוב שבע פעמים;... והשמים התקדרו עבים ורוח ויהי גשם גדול" (מלכים א' י"ח/מ"ב – מ"ה).
"ויד י-הוה היתה אל-אליהו וישנס מתניו, וירץ לפני אחאב" [רש"י] – 'רוח גבורה מן קדם ה' נתלבש כח לרוץ לפני המרכבה ברגליו שלא ילך אחאב יחידי שחלק כבוד למלכות' (מלכים א' י"ח/מ"ו).
איזבל רצתה להרוג אותו כאשר שמעה על מעשיו ועל כן ברח לבאר שבע "... וינח את-נערו שם; והוא-הלך במדבר... וישאל את-נפשו למות... והנה-זה מלאך נוגע בו ויאמר לו קום אכול;... וישב מלאך י-הוה שנית ויגע-בו ויאמר קום אכול, כי רב ממך הדרך; ויקם ויאכל וישתה, וילך בכח האכילה ההיא ארבעים יום וארבעים לילה עד הר הא-להים חורב" (מלכים א' י"ט/ג' – ח').
"ויאמר י-הוה אליו לך שוב לדרכך מדברה דמשק, ובאת ומשחת את-חזאל למלך על-ארם; ואת יהוא בן-נמשי תמשח למלך על-ישראל, ואת-אלישע בן-שפט מאבל מחולה תמשח לנביא תחתיך" (מלכים א' י"ט/ט"ו – ט"ז).
לאחר שאיזבל מעלילה על נבות היזרעאלי וגורמת להוצאתו להורג על מנת שאחאב יקבל את כרמו "ויהי דבר י-הוה אל-אליהו התשבי לאמר; קום רד לקראת אחאב מלך-ישראל... ודברת אליו לאמר כה אמר י-הוה הרצחת וגם-ירשת" (מלכים א' כ"א/י"ז – י"ט).
כאשר פגש את שליחי המלך אחזיהו שהלך בדרכי אביו [אחאב] "ויענה אליהו וידבר אל-שר החמישים ואם-איש א-להים אני תרד אש מן-השמים ותאכל אותך ואת חמישיך, ותרד אש מן-השמים ותאכל אותו ואת-חמישיו" (מלכים ב' א'/י'), כך ארע גם בפעם השנייה ששלח אחזיהו שר חמישים אחר אולם בפעם השלישית שר החמישים שנשלח "ויכרע על-ברכיו לנגד אליהו ויתחנן אליו" (מלכים ב' א'/י"ג).
"...וילך אליהו ואלישע מן-הגלגל; ויאמר אליהו אל-אלישע שב-נא פה כי י-הוה שלחני עד-בית-אל... וירדו בית-אל;... ויאמר לו אליהו אלישע שב-נא פה כי י-הוה שלחני יריחו... ויבואו יריחו;... ויאמר לו אליהו שב-נא פה כי י-הוה שלחני הירדנה... ויקח אליהו את-אדרתו ויגלום ויכה את-המים ויחצו הנה והנה, ויעברו שניהם בחרבה;... ויהי המה הולכים הלוך ודבר והנה רכב-אש וסוסי אש ויפרידו בין שניהם, ויעל אליהו בסערה השמים" (מלכים ב' ב'/א' – י"א).
'תשעה נכנסו בחייהם בגן עדן ואלו הן: חנוך בן ירד, ואליהו ומשיח ואליעזר עבד אברהם, וחירם מלך צור, ועבד מלך הכושי, ויעבץ בנו של רבי יהודה הנשיא, ובתיה בת פרעה, וסרח בת אשר ויש אומרים הוצא מלך צור והוכנס תחתיו רבי יהושע בן לוי' (מסכת דרך ארץ זוטא א'/ט').
'אליהו חי וקיים עד שיבוא משיח' (אבות דרבי נתן, נוסחה ב' פרק ל"ח).
"הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא, לפני בוא יום י-הוה הגדול והנורא; והשיב לב-אבות על-בנים ולב בנים על-אבותם" (מלאכי ג'/כ"ג – כ"ד).
ישנן דעות כי כתב את הספרים:
•    תנא דבי אליהו רבא (ק)
•    תנא דבי אליהו זוטא (ק)