חברי MyTzadikהרשמה חינם!
לצורך אימות אנושי יש לסמן
רבי רפאל אנקווה
תאריך הילולא: ד' אב מקום קבורה: מרוקו
דרכי גישה
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:waysdes

בעיר סאלי [סלא]: עיר חוף השוכנת כ – 240 קילומטר דרומית מקזבלנקה
(בסמוך ציוני אחיו: ר' אליהו, ר' מסעוד ור' עמרם. ר' אליעזר דיאבילה – בן אחותו של ר' חיים אבן עטר, ר' שלום זאווי).

התמונה באדיבות מדריכת הטיולים למרוקו גב' ענת לוי כהן 052-3908082ציון בתו בקזבלנקה (מרת זהרא). נפטרה: כ"ז כסלו ה'תשכ"ח - באדיבות אתר cimetierejuifcasablanca
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:tzadikdes
אביו: ר' מרדכי.
אמו: ביידה.
אשתו: סעדה.
בנו (היחיד): ר' מיכאל יששכר.
בתו: זהרא (בעלה ר' יוסף אנקאווה).
אחיו: ר' אליהו, ר' מסעוד ור' עמרם.
סבא: ר' עמרם (מצד אביו), ר' רפאל ביבאס (מצד אמו).
מורו: ר' יששכר אצראף.
מתלמידיו: ר' אברהם רווח, ר' מיכאל יששכר [בנו].

נולד בב' טבת ה'תר"ח בעיר סאלי [סלא] (מרוקו) למשפחת 'אנקאווא' שפירושו 'טוהר וניקיון כפיים' אשר מוצאה מגולי ספרד.
מצעירותו שקד יומם ולילה על לימוד התורה בישיבות בעיירות סאלי ורבאט (מרוקו) ונודע בחכמתו, במידותיו התרומיות ובכושר זכרונו המופלא.
נשא לאישה את בתו של ר' יששכר אצראף ולפרנסתו עסק במסחר. לאחר עלייתו של ר' יששכר אצראף לארץ ישראל בשנת ה'תר"ם מונה במקומו לחבר בית הדין בעיר סאלי יחד עם ר' מסעוד אנקאווא [דודו] ור' יצחק אמזאלג. סייע לארגון כי"ח [כל ישראל חברים] להקים בתי ספר ברחבי מרוקו ובשנת ה'תר"ס לערך ייסד ישיבה אליה נהרו תלמידים רבים. במשך יותר מ – 50 שנה כיהן כמורה צדק בעיר בסאלי השיב לשאלות הלכתיות שהופנו אליו ממקומות שונים ונודע כבקי עצום בתלמוד הבבלי ומפרשיו.
לאחר שהשלטון הצרפתי דרש מיהודי מרוקו בשנת ה'תרע"ח להקים מוסד של רב ראשי שייצג את היהודים נבחר על אף סירובו לתפקיד הרב הראשי הראשון של מרוקו וכיהן גם כראב"ד [ראש אב בית דין] בעיר רבאט. בשנת ה'תר"ץ קיבל מטעם השלטון הצרפתי את עיטור לגיון הכבוד. זכה לתורה ולגדולה, בענוותנותו אימץ את הוראתו של שמאי – "הווי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות" והשפעתו ניכרה בכל קהילות צפון אפריקה.
באחד מנדודיו מעיר לעיר הגיע ליער גדול סמוך לכניסת השבת ועל מנת לא לחלל את השבת החליט לשבות ביער. על אף אזהרות התלמידים שליוו אותו על סכנת השודדים וחיות רעות החליט להישאר ביער כל השבת ושלח את תלמידיו, לפתע הגיע אריה וישב לצידו במהלך כל השבת ובצאת השבת ניכנס לתוך לוע האריה נחש ששימש לו כמושכות וכשהוא רוכב על האריה הגיע לעיר סאלי.
ביום שבת שנת ה'תרצ"ה השיב את נשמתו ליוצרה וביום ראשון במעמד קהל רב שהתאסף מכל רחבי מרוקו יחד עם רבנים ונציגים מטעם הממשלה הובא לקבורה.
מספריו:
• חדד ותימא: חידושים על הש"ס
• פעמוני זהב: נימוקים על חושן משפט (ק)
• פעמון ורמון: חלק שני של הספר "פעמוני זהב"
• קרני ראם: שו"ת (ק)
• תועפות ראם: שו"ת (ק)

התמונות באדיבות מדריך הטיולים למרוקו מר דוד אנקווה