חברי MyTzadikהרשמה חינם!
לצורך אימות אנושי יש לסמן
רבי יהודה הלוי
תאריך הילולא: אב מקום קבורה: ישראל
דרכי גישה
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:ways
כפר כבול: מכביש מספר 70 פונים לכיוון הכפר ולאחר כ – 3 קילומטר יש לפנות ימינה ומייד שמאלה, להמשיך ישר 1 קילומטר ו – 20 מטר ומצד ימין בין בתי המגורים נמצא מבנה בעל כיפה ובו גם ציוני רבי אברהם אבן עזרא ורבי שלמה בן גבירול.
(בסמוך ציון מיכה הנביא).
[מסופר כי בכל ליל תשעה באב נשמע מתוך המערה קול בכיות נוראות].
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:tzadikdes

אביו: ר' שמואל.
מורו: ר' יצחק אלפסי [הרי"ף].
מתלמידיו: ר' יצחק אבן עזרא.

גדול המשוררים העבריים של ימי הביניים נולד בשנת ד'תתל"ה לערך בעיר טודלה (ספרד) למשפחה עשירה ומשכילה. שקד על לימוד התורה בישיבת הרי"ף בעיר לוסינה ולאחר פטירת מורו כתב עליו קינה. היה בקי בשפות שונות: עברית, ערבית וקסטיליאנית, למד פילוסופיה ורפואה והתפרנס ברווחה מעיסוקו כרופא. מנעוריו החל לכתוב שירה, נפגש עם חכמים ומשוררים יהודים ברחבי ספרד והמשורר המפורסם – ר' משה אבן עזרא, הזמינו לגרנאדה לאחר ששמע על שיריו. מידותיו הנעלות, כישרונותיו וחריפות שכלו הפכו לשיחה בפי המשוררים והמשכילים עמם נפגש בגרנאדה והידידות בינו ובין ר' משה אבן עזרא נמשכה שנים רבות. היהודים אשר נמנו על מעמד האצולה בספרד אהבו והעריצו אותו וראו בו את מנהיג האומה הדואג לצרכי היהודים ומגן על מעמדם.
נדד בערי ספרד ואסף כספים לקיום מצוות פדיון של שבויה יהודיה. בהגיעו לטולדו התקבל בכבוד גדול ונשאר לשמש כרופא החצר של מלך קסטיליה אולם בעקבות רציחת שלמה אבן פרוציאל אשר שימש כשר בחצר המלך, בחודש אייר שנת ד'תתס"ח והפוגרום שהחל בחודש תמוז שנת ד'תתס"ט לאחר פטירת המלך [אלפונסו השישי] החליט לעזוב את טולדו, כתב קינה על פוגרום טולדו ועבר להתגורר בקורדובה, על כן כונה 'אלקרדבי'.
השיא את בתו היחידה לר' יצחק בן אברהם אבן עזרא. לאחר שאשתו נפטרה החליט לעלות לארץ ישראל, הותיר בספרד את בתו ואת נכדו (יהודה) ורק חתנו הצטרף אליו במסעו. בחודש אלול שנת ד'תת"ק הגיע למצרים, שהה באלכסנדריה, בדאמיטה ובפוסטאט [קהיר], ניסה לעלות לארץ ישראל בדרך היבשה אולם מסיבה כלשהי שב לקהיר (מצרים) והתארח בביתו של ר' חלפון הלוי בן נתנאל.
בתחילת חודש סיוון שנת ד'תתק"א הפליג באוניה לארץ ישראל, כאשר הגיע בחודש אב לירושלים וראה את חורבנה קרע את בגדיו, כרע על ברכיו ובמהלך קינותיו נרצח ע"י פרש ערבי שרמס אותו בפרסות סוסו.
אולם ישנה דעה כי נפטר בדרכו ממצרים לארץ ישראל.
חיבר כ - 1,000 פיוטים בנושאים שונים: אהבה, גלות, חיים, טבע, ירושלים ואחדים מפיוטיו משולבים בתפילות המועדים
: א-לי רפאני וארפא, בן אדמה, ידידי השכחת [להאזנה], ידעתני בטרם תצרניי-ה שמע אביונך, יונה מה תהגי, יפה נוף.
מס
פריו:
• הכוזרי (ק)