חברי MyTzadikהרשמה חינם!
לצורך אימות אנושי יש לסמן
רבי יחיאל מיכל הלוי אפשטיין
תאריך הילולא: כ''ב אדר ב' מקום קבורה: בלארוס
דרכי גישה
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadi
נבהרדק: בית החיים נהרס והמיקום המדויק אינו ידוע.
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:tzadi
אביו: ר' אהרן יצחק.
אמו: מרת ראשקה.
בניו: ר' ברוך (בעל "תורה תמימה"), ר' דובער.
בנותיו: איידל (בעלה אלכסנדר כהנוב), בריינה, הרבנית בתיה מרים (בעלה ר' נפתלי צבי יהודה ברלין – הנצי"ב מוולוז'ין).
סבא: ר' יחיאל מיכל (מצד אביו).

נולד בכ' שבט ה'תקפ"ט בעיר בוברויסק (בלארוס) ונקרא על שם סבו. צאצא למשפחת בנבנשתי אשר הגלה טיטוס מירושלים לספרד, חלקם נדדו עד גרמניה וצאצאיהם נקראו על שם העיר אפשטיין, בה התיישבו.
מילדות עסק בתורה לילות כימים תוך החלטה שלא לעשות תורתו קרדום לחפור בו אלא לעסוק במסחר כאביו, לשאת ולתת באמונה, לקיים מצוות צדקה בהרחבה ולקבוע עיתים לתורה.
נשא לאישה את בתו של הגביר ר' יעקב ברלין אשר העניק לו מאות דיני זהב כנדוניה והפקיד אותם אצל אחד מעשירי קהילת סלוצק (בלארוס). לאחר שאיבד את כל כסף הנדוניה היות והעשיר הפסיד את כל רכושו, חותנו סייע בידו לפתוח חנות אותה ניהלה זוגתו והמשיך לשקוד על לימוד התורה. מאחר ועסקי החנות לא הצליחו קיבל עליו עול רבנות ובגיל 27 החל לכהן כרב העיירה נובוזיבקוב (אוקראינה). רוב אנשי הקהילה נמנו על חסידי חב"ד ועל כן נסע לעיירה ליובאוויטש ושהה כחודש בביתו של אדמו"ר רבי מנחם מנדל שניאורסאהן (בעל "צמח צדק").
יומיים לאחר שמונה לרב העיר לובץ' מינוהו ראשי קהילת נובהרדוק (אז רוסיה כיום בלארוס) לרבם ולאב"ד [אב בית דין] בעיירתם. התפרסם כגאון ולמרות שקהילות גדולות וחשובות הציעו לו לכהן כרבם לא הסכים לעזוב את נובהרדוק. הנהיג לקבל את השבת בנובהרדוק מבעוד יום, התרחק מכל מחלוקת והצטער על שיטת המוסר, לדבריו המטרה העיקרית בלימוד התורה היא ידיעת ההלכה הברורה ולא לעקור הרים ולטחנם זה בזה. השתדל מאוד למצוא היתרים ולהקל בפסיקותיו ולא להחמיר ומעולם לא חתם את שמו בתוספת התואר "רב" או "אב בית דין".
בשנת ה'תרכ"ז השיא את בתו לנצי"ב מוולוז'ין.
בשנת ה'תרס"ח השיב את נשמתו ליוצרה.
מספריו:
•    אור לישרים: על ספר הישר
•    ליל שמורים: על הגדה של פסח (ק)
•    מיכל המים (ק)
•    ערוך השלחן (ק1/ק2/ק3/ק4/ק5/ק6/ק7/ק8/ק9/ק10)