חברי MyTzadikהרשמה חינם!
לצורך אימות אנושי יש לסמן
יצחק אבינו
תאריך הילולא: לא ידוע מקום קבורה: ישראל
דרכי גישה
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:waysdes

חברון: מערת המכפלה.
(בסמוך ציוני אדם וחוה, אברהם אבינו, יעקב אבינו, לאה אמנו, שרה אמנו ורבקה אמנו).

fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:tzadikdes

אביו: אברהם אבינו.
אמו: שרה אמנו.
אשתו: רבקה אמנו.
בניו: יעקב ועשו.
סבא: תרח (מצד אביו), הרן (מצד אמו).
סבתא: אמתלאי בת כרנבו (מצד אביו).

'בראש השנה נפקדה שרה' (תלמוד בבלי ראש השנה י'/ב') כאשר הגיע לגיל 90 ואברהם לגיל 100 וכעבור 7 חודשים, בחצות היום של ט"ו ניסן שנת ב'מ"ח נולד השני משלושת האבות (בראשית רבה נ"ג/ו'). בכ"ב ניסן נערכה ברית המילה הראשונה בהיסטוריה בהתאם לציווי ה' – ביום השמיני להולדתו של הבן והקדוש ברוך הוא קראו 'יצחק' (תלמוד ירושלמי ברכות א' הלכה ו').
'נהפך קלסתר פנים של יצחק ונדמה לאברהם' (תלמוד בבלי בבא מציעא פ"ז/א'). 'ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק... בכורה, ברכה, קבורה [מתנות כהונה-שהוא יקבר במערת המכפלה] ודאתיקו [מתנות כהונה-שטר מתנה על כל אשר לו]' (בראשית רבה ס"א/ו').
בגיל 37 הלך יחד עם אביו בחודש ניסן, על אף ידיעתו כי אביו מקריבו קרבן לה' ובשעת בין הערביים נעקד על גבי המזבח 'בשעה שביקש אברהם לעקוד יצחק בנו אמר לו, אבא בחור אני וחוששני שמא יזדעזע גופי מפחדה של סכין ואצערך ושמא תיפסל השחיטה ולא תעלה לך קרבן אלא כפתני יפה יפה' (בראשית רבה נ"ו/ח'), 'כיון שהגיע חרב על צווארו פרחה נשמתו... וידע יצחק תחיית המתים' (פרקי דרבי אליעזר ל"א). לאחר ניסיון העקידה שלחו אברהם אצל שם ללמוד ממנו תורה (בראשית רבה נ"ו/י"א).
משך כל חייו לא יצא לחוץ לארץ. הפריש מעשר שני (ילקוט שמעוני, משלי תתקל"ח), תיקן תפילת מנחה "ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב" אין שיחה אלא תפילה שנאמר 'תפילה לעני כי יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו' (תלמוד בבלי ברכות כ"ו/ב'). באותה שעה שהתפלל תפילת מנחה הגיע אליעזר עבד אברהם אצל רבקה וגם פגישתו הראשונה עם רבקה הייתה בשעה שיצא להתפלל תפילת מנחה (זוהר).
כיון שראה שאביו שלח ליקח לו אישה, אמר... אלך ואחזיר לו את הגר. 'שלוש שנים עשה אבל על שרה אמו, לאחר שלוש שנים לקח את רבקה ושכח אבל אמו' (פרקי דרבי אליעזר ל"ב) 'וכיון שראה אותה שהיא עושה כמעשה אמו קוצה חלתה בטהרה וקוצה עיסתה בטהרה מיד ותהי לו לאישה' (בראשית רבה ס'/ט"ז).
'יצחק עקר היה' (תלמוד בבלי יבמות ס"ד/א'), גידל את אליפז (דברים רבה ב'/כ'). וייעתר יצחק לה' לנוכח אשתו שהקריב קרבן לה' והתפלל עליה (זוהר) ובגיל 60 נולדו שני בניו התאומים – יעקב ועשו.
'ויגדל האיש וילך הלוך וגדל עד שהיו אומרים זבל פרדותיו של יצחק ולא כספו וזהבו של אבימלך. ויהי לו מקנה צאן ומקנה בקר ועבודה רבה' (בראשית רבה ס"ד/ז').
חפר 5 בארות בבאר שבע כנגד חמישה ספרי תורה – עשק כנגד ספר בראשית, שטנה כנגד ספר שמות, באר מים חיים כנגד ספר ויקרא, שבעה כנגד ספר במדבר, רחובות כנגד ספר דברים (בראשית רבה ס"ד/ח').
שלשה הטעימן הקדוש ברוך הוא בעולם הזה מעין העולם הבא ולא שלט בהן יצר הרע – אברהם, יצחק ויעקב (תלמוד בבלי בבא בתרא י"ז/א').
'בשעה שעקד אברהם אבינו את בנו על גבי המזבח בכו מלאכי השרת ונשרו דמעות מעיניהם לתוך עיניו של יצחק והיו רשומות בתוך עיניו, כיון שהזקין כהו עיניו' (בראשית רבה ס"ה/י').
בי"ד ניסן "ויקרא אל עשו בנו הגדול" (בראשית כ"ז/א') על מנת לברכו וביקש 'ועשה לי מטעמים, אמר לו בתחילה הייתי נהנה מן הראיה ועכשיו איני נהנה אלא מן הטעם' (בראשית רבה ס"ה/י"ג) אולם "ויגש יעקב אל יצחק... ולא הכירו ויברכהו" (בראשית כ"ז/כ"ב-כ"ג).
'יצחק תבע יסורין, אמר לפניו ריבון כל העולמים אדם מת בלא ייסורים מדת הדין מתוחה כנגדו מתוך שאתה מביא עליו ייסורים אין מידת הדין מתוחה כנגדו. אמר לו הקדוש ברוך הוא חייך דבר טוב תבעת וממך אני מתחיל' (בראשית רבה ס"ה/ט').
נפטר בשנת ב'רכ"ח בגיל 180 "... ויאסף אל-עמיו זקן ושבע ימים, ויקברו אותו עשו ויעקב בניו" (בראשית ל"ה/כ"ט), 'ששה לא שלט בהן מלאך המוות – אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרן ומרים... שבעה לא שלט בהן רמה ותולעה – אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרן, מרים ובנימין בן יעקב' (תלמוד בבלי בבא בתרא י"ז/א').

התמונה באדיבות ר' חנוך קיי