חברי MyTzadikהרשמה חינם!
לצורך אימות אנושי יש לסמן
המקובל רבי אליהו בן אמוזג - הראב"א
תאריך הילולא: ז' אדר א' מקום קבורה: איטליה
דרכי גישה
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:
ליבורנו: בית החיים
שדרת איפוליטו נייבו [Ippolito Nievo]
לתיאום וזמני כניסה -
טלפון 39-0586896290+
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:t
אביו: ר' אברהם.
אמו: קלרה.
בניו: יהודה, עמנואל.
בתו: שירה (בעלה ליאון רקח).
סבא: ר' שם טוב (מצד אביו), ר' אברהם רפאל קוריאט (מצד אמו).

עד גיל 70 היה ר' אברהם חשוך ילדים ולאחר שקיבל את הסכמת זוגתו נשא לאשה את קלרה ובי"ג אייר ה'תקפ"ג נולד בנם היחיד בעיר מוגדור [אסואירה] (מרוקו) ונקרא 'אליהו'.
בגיל 3 התייתם מאביו ונאלץ לברוח עם משפחתו ממרוקו לעיר ליבורנו (איטליה). בהיותו בגיל 4 גם אמו נפטרה ואח של אמו [ר' יהודה קוריאט בעל "מאור ושמש"] שאימץ אותו דאג לחינוכו ושקד עמו על לימוד התורה – מקרא, תלמוד, מדרש וקבלה. ניכר בכישרונותיו המיוחדים ובזיכרונו המדהים ולבקשת דודו כתב בגיל 16 את המבוא לפירוש "מאור ושמש".
נשא לאשה את בתו של אברהם אנריקוס. בגיל 18 הוסמך לרבנות ובמשך כ – 50 שנה כיהן כדרשן, כדיין וכמלמד בבית המדרש לרבנים בעיר ליבורנו. היה בקי בכ – 20 שפות, ביניהם: איטלקית, אנגלית, יוונית, לטינית, עברית, ערבית, פרסית וצרפתית ונודע כבעל ידע רחב ומקיף בכתבי הקודש ובמדעים כלליים – אנתרופולוגיה, ארכיאולוגיה, בלשנות, היסטוריה ופילוסופיה. הקים בית דפוס שבו הדפיס ספרי קודש וספרים רבים של חכמי מרוקו. בשנת ה'תרכ"ב הדפיס את פירושו לתורה "אם למקרא" הנסמך על ממצאי המחקר המודרני וכולל ציטוטים מפילוסופים ואנשי מדע מבני העמים. בשנת ה'תרכ"ה חכמי חלב (סוריה) שרפו את ספרו ואף ביקשו מרבנים אחרים ברחבי האימפריה העותומאנית לשרוף את ספרי החומש שנדפס בהם הפירוש שלו. חכמי דמשק (סוריה) נעתרו לפנייתם ושרפו את ספריו וחכמי ירושלים לא הכשירו את ספרו בפומבי אולם לא גינו את חכמי חלב על פעולתם. ר' חיים פלאג'י בעל "מועד לכל חי" מאיזמיר (טורקיה) התנגד לתגובת חכמי חלב וכתב לו מכתב עידוד אישי וגם בקרב קהילת יהודי סלוניקי (יוון) פירושו למקרא התקבל בחיוב. כתב אגרת הגנה על ספרו – "צרי גלעד" ובספריו "אימת מפגיע על אר"י" ו"טעם לש"ד" הגן על חכמת הקבלה וקדמוניותו של ספר הזוהר.
נהג לשאת דרשה בבית הכנסת בליבורנו בכל שבת שלפני חג. הקפיד להדגיש את ייחודה של השפה העברית ואת עליונותה על שפות אחרות וסבר כי על עם ישראל מוטל תפקיד ללכד את בני העמים והדתות השונות סביב בשורתו הרוחנית. בספרו "מוסר יהודי לעומת מוסר נוצרי" הסביר כי הנצרות החלה מאנשים ששלטו בתורת הקבלה ועיוותו אותה. פרסם את הצורך והחובה המוטלים על כל הגויים לקיים ולנהוג על פי שבע מצוות בני נח, לימד את התיאולוג אמה פאלייר אולם הניא אותו מלהתגייר וכתב עבורו את הספר "ישראל והאנושות" בו ביאר את המסרים האוניברסאליים של היהדות. כתב כ – 40,000 דפים עם חידושים באיטלקית, עברית וצרפתית ושר התרבות של הוותיקן כינה אותו "אפלטון של היהדות האיטלקית" אך עם זאת ניכר בענוותנותו.
בשנת ה'תר"ס השיב את נשמתו ליוצרה.
מספריו:
•    אימת מפגיע על אר"י (ק1/ק2)
•    אם למקרא (ק1/ק2)
•    בשבילי המוסר
•    טעם לש"ד (ק)
•    יענה באש (ק)
•    ישראל והאנושות
•    מבוא לתורה שבעל פה
•    צרי גלעד

התמונות באדיבות הקהילה היהודית בליוורנו