חברי MyTzadikהרשמה חינם!
לצורך אימות אנושי יש לסמן
רבקה אמנו
תאריך הילולא: לא ידוע מקום קבורה: ישראל
דרכי גישה
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:waysdes
חברון: מערת המכפלה
(במקום הציונים של אדם וחוה, אברהם אבינו, יצחק אבינו, יעקב אבינו, לאה אמנו,  ושרה אמנו).
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:tzadikdes

אביה: בתואל.
בעלה: יצחק אבינו.
בניה: יעקב ועשו.
אחיה: לבן.
סבא: נחור (מצד אביה).
סבתא: מילכה (מצד אביה).
מינקת: דבורה.

נולדה בא' תשרי בחרן אשר בארם נהריים ביום בו נפטרה שרה אמנו.
'על ידי שהיתה רבקה בת כומרים לא היתה מקפדת על טינופת עבודת כוכבים' (בראשית רבה פרשה ס"ה/ד'). 'גדלה בין שני רמאים ולא למדה ממעשיהן' (מדרש הגדול בראשית כ"ה/כ').
'אין קורין אמהות אלא לארבע' (תלמוד בבלי ברכות ט"ז/ב') – שרה, רבקה, רחל ולאה.
כאשר אליעזר [עבד אברהם] הלך בהוראת אברהם אבינו לבית לבן על מנת להביא אישה ליצחק למרות 'שלא יצאה מימיה לשאוב מים יצאתה לשאוב מים באותה שעה' (פרקי דרבי אליעזר ט"ז), 'כל הנשים יורדות וממלאות מן העין וזו [רבקה] כיון שראו אותה המים מיד עלו' (בראשית רבה פרשה ס'/ה'). לבקשת אליעזר להשקותו מעט מים "...ותמהר ותורד כדה על-ידה ותשקהו; ותכל להשקותו, ותאמר גם לגמליך אשאב עד אם-כלו לשתות; ותמהר ותער כדה אל-השוקת ותרץ עוד אל-הבאר לשאוב, ותשאב לכל-גמליו" (בראשית כ"ד/י"ח – כ'). "ויקראו לרבקה ויאמרו אליה התלכי עם-האיש הזה, ותאמר אלך" (בראשית כ"ד/נ"ח) 'הולכת אני על כרחכם שלא בטובתכם' (בראשית רבה פרשה ס'/י"ב). 'ויברכו את רבקה דווין ושפופין היו ולא היו מפרינין [לא היו נותנין לה נדוניא – מתנות כהונה] אלא בפה' (בראשית רבה פרשה ס'/י"ג), 'ותקם רבקה ונערותיה ותרכבנה על הגמלים ותלכנה אחרי האיש ולא לפני האיש' (תלמוד בבלי ברכות ס"א/א').
'רבקה דיוקנה של שרה' (זוהר) "והנערה טובת מראה מאד" (בראשית כ"ד/ט"ז). 'כל ימים שהיתה שרה קיימת היה ענן קשור על פתח אהלה... וכיון שבאת רבקה חזר אותו ענן. כל ימים שהיתה שרה קיימת היו דלתות פתוחות לרווחה... וכיון שבאת רבקה חזרה אותה הרווחה. וכל ימים שהיתה שרה קיימת היה ברכה משולחת בעיסה... כיון שבאת רבקה חזרה. כל ימים שהיתה שרה קיימת היה נר דולק מלילי שבת ועד לילי שבת... וכיון שבאת רבקה חזר. וכיון שראה אותה שהיא עושה כמעשה אמו קוצה חלתה בטהרה וקוצה עיסתה בטהרה. מיד ויביאה יצחק האהלה' (בראשית רבה פרשה ס'/ט"ז). 'יצחק נשא רבקה בת ארבע עשרה שנה' (סדר עולם רבה א'). 'כתב לה [יצחק בכתובתה] שהוא מעלה לה שני גדיים בכל יום' (בראשית רבה פרשה ס"ה/י"ד). 'ראויה היתה רבקה שיעמדו ממנה שנים עשר שבטים' (בראשית רבה פרשה ס"ג/ו') אולם 'שניהם עקורים היו' (תלמוד בבלי יבמות ס"ד/א'), כעבור 10 שנים שלא הרתה 'היה יצחק שטוח כאן והיא שטוחה כאן ואומר ריבונו של עולם כל בנים שאתה נותן לי יהיו מן הצדקת הזו אף היא אמרה כן כל בנים שאת עתיד ליתן לי יהיו מן הצדיק הזה... עיקר מטרין [רחם] לא הוה לה וגלף לה הקדוש ברוך הוא עיקר מטרין [רחם]' (בראשית רבה פרשה ס"ג/ה'). 'בשעה שהיתה עומדת על בתי כנסיות ובתי מדרשות יעקב מפרכס לצאת... ובשעה שהיתה עוברת על בתי עבודת כוכבים עשו רץ ומפרכס לצאת... הייתה אמנו רבקה מחזרת על פתחיהן של נשים ואומרת להן הגיע לכם הצער הזה בימיכם אם כך הוא צערו של בנים והלואי לא עיברתי... ותלך לדרוש את השם... למדרש של שם ועבר' (בראשית רבה פרשה ס"ג/ו'). 'מעולם לא נזקק הקדוש ברוך הוא לשיח עם אישה אלא עם אותה הצדקת, אף היא על ידי עילא... על ידי שם בן נח... אמר לה מן נח ומבניו העמדתי שבעים אומות... ואת שני גויים בבטנך ומאחד מהם אני מעמיד שבעים נפש' (מדרש שוחר טוב ט'/ז'). 'שתיים הם שנתכסו בצעיף וילדו תאומים רבקה ותמר' (בראשית רבה פרשה ס'/ט"ו).
'ויוגד לרבקה את דברי עשו... מי הגיד לה, רוח הקודש' (מדרש שוחר טוב ק"ה/ד').
רבקה שלחה את דבורה שהייתה המינקת שלה לפדן ארם, בהתאם להבטחתה ליעקב "עד-שוב אף-אחיך ממך ושכח את אשר-עשית לו ושלחתי ולקחתיך משם..." (בראשית כ"ז/מ"ה) בחזרתם מתה דבורה בדרך ונקברה בשיפולי ההר בסמוך לעיר בית-אל 'שמה נתבשר יעקב על מותה של רבקה אמו' (תרגום יונתן בראשית ל"ה/ח'). מועד פטירתה לא התפרסם 'שלא יקללו הבריות כרס שיצא ממנה עשו, אף הכתוב לא פרסמה' (רש"י – בראשית ל"ה/ח'). 'יצא [יעקב] מסוכות ובא לו לבית-אל ועשה שם ששה חדשים... יצא משם ונולד לו בנימין ומתה רחל ובו בפרק מתה ‏רבקה ודבורה' (סדר עולם רבא ב'). 'ושני חיי קהת שלש ושלושים ומאת שנה ורבקה כמותו' (מדרש הגדול נ'/כ"ו).
'כשמתה רבקה הוציאו מטתה בלילה... ולא פרשו הכתובים מיתתה'.
'הסדר שהם שוכבים במערת המכפלה נשים על יד נשים וגברים על יד גברים מקודם אדם וחוה סמוכה לו שרה אצל חוה ואברהם אצל שרה יצחק סמוך לאברהם ורבקה סמוכה ליצחק' (זוהר).

התמונות באדיבות הרב בצלאל שוץ